In sterk gerobotiseerde omgevingen zoals een verpakkingslijn zijn synchrone servomotoren en lineaire motoren niet meer weg te denken. Deze PM-motoren leveren een zeer hoog rendement, een hoog koppel, zelfs bij laag toerental, en een compacte bouw met minimale onderhoudsvereiste. Daarnaast werken PM-motoren vanuit hun ontwerpprincipe uiterst snel en precies, ideaal voor de veeleisende geautomatiseerde processen en productielijnen van nu.
Producenten van PM-motoren zijn constant op zoek naar manieren om hun motoren nog beter, efficiënter en duurzamer te maken. Het hart van de motoren is de magneetassembly. Bij servomotoren is dit een rotordrager, waarop magneten zijn gelijmd.
In een lineaire aandrijving zijn de magneten op lijn geplaatst. ‘Het optimaliseren van de magneettechnologie leidt direct tot een betere performance van de motor’, zegt Karl-Josef Gurka. Hij is sales engineer projects en account manager van Bakker Magnetics en heeft jarenlange ervaring in de markt van procesautomatisering. ‘Er zijn veel verschillende aspecten die de werking van een magneetassembly bepalen. De gradatie van het magneetmateriaal natuurlijk, maar ook de afmetingen van de magneten, de magneetopstelling, de hoeknauwkeurigheid, coatings en verlijming. Alles heeft significante invloed op de prestaties en bedrijfszekerheid van de PM-motor. Daarom is het verstandig om er zo vroeg mogelijk een specialist bij te halen.’
Als systeempartner voor magneetassemblies beschikt Bakker aan de voorkant over veel knoppen waarmee de eigenschappen van een assembly kunnen worden bepaald. Toch begint het optimaliseren van een ontwerp aan het eind: bij de toepassing. Karl-Josef: ‘Vanaf de start leggen wij de focus op de applicatie. Onder welke omstandigheden wordt de PM-motor gebruikt? Is er sprake van vocht, zout, hitte, mechanische belasting of trillingen? Ook de motorproducent zelf heeft zijn eigen voorwaarden en kenmerken op het gebied van bedrijfstemperatuur, performance en design. Als specialist zorgen wij ervoor dat de magneetassembly compleet wordt geoptimaliseerd voor de motor waarin hij draait en de applicatie waarvoor de motor bedoeld is. Het allerbeste magneetsysteem dus, waardoor ook de motor optimaal presteert. Onze klanten verwachten niets minder dan dit. En wij bieden het. Engineering én productie.’
Om nu en in de toekomst de hoogste kwaliteit magneten en assemblies te kunnen leveren werkt Bakker Magnetics in China en Nederland meer dan 50 jaar continu aan verbetering van materialen en technologieën. Karl-Josef noemt de laatste innovaties: ‘In samenwerking met onze Chinese joint venture hebben wij een nieuwe passivering voor neodymium-magneten ontwikkeld, waardoor een hoge lijmkracht en hechting van de lijm tussen rotordrager en magneet kan worden behaald. Ongecoate neodymium-magneten krijgen door deze passivering extreem hoge lijmeigenschappen van maar liefst 15-20 N mm². Zelfs bij 10.000 rpm is bandagering niet meer nodig. Bovendien hebben de ongecoate gepassiveerde magneten door een verbeterd productieproces en toevoeging van metaaladditieven een excellente corrosiestabiliteit gekregen. Een HAST-test van 96 uur onder 2,6 bar druk en 95% relatieve luchtvochtigheid toont aan dat de magneet minimaal materiaalverlies lijdt: minder dan 3 mg per cm2. Dit is uitstekend. Dus zelfs in een vochtig klimaat voldoen onze ongecoate gepassiveerde magneten met extreme lijmkracht prima. Als toch een hogere corrosiebescherming gewenst is, hebben we een High Performance Coating met 700-1000 uur SST-bestendigheid. En voor geautomatiseerde processen in zeer hoge temperaturen kunnen we AH en BH neodymium-magneten leveren met een gradatie tot 220°C en 240°C.’
Karl-Josef Gurka
Wil je meer weten over onze magnetische kennis, laat uw gegevens achter via het e-mail formulier. Ik zal zo snel mogelijk contact opnemen.
Groeten, Karl-Josef